Jak dbać o odporność seniora na wiosnę?

Jak dbać o odporność seniora na wiosnę?


Zdarza ci się, że nie masz energii, czujesz się ciągle zmęczony oraz senny? To może być typowy objaw wiosny. U wielu osób taki okres przypada w pierwszych ciepłych miesiącach roku. Jak możemy samemu zadbać o odporność? Jak to zrobić, by wciąż cieszyć się siłą i energią? Poznaj dziewięć naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności.


1. Pierwszym i najważniejszym czynnikiem jest ruch. To rzecz niezbędna do tego, by czuć się dobrze oraz zachować zdrowie oraz sprawność w dojrzałym wieku. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego, ale tym bardziej po pięćdziesiątym roku życia. Zaleca się, żeby jakikolwiek wysiłek fizyczny był wykonywany codziennie lub przy najmniej 3 razy w tygodniu. Wystarczy już codzienny spacer, czy marsz z kijkami do nordic walking, aby nasze ciało czuło się lepiej. Przeczytaj też rady fizjoterapeuty na temat aktywności wśród seniorów.


2. Niemniej ważne jest prawidłowe odżywianie. Urozmaicone jedzenie w naturalny sposób uzupełnia zapotrzebowanie na minerały i witaminy jakie ma nasze ciało. Dobrze jest spożywać w większości warzywa, trochę owoców, poza tym produkty pełnoziarniste, tłuste ryby, nasiona, orzechy, nabiał, rośliny strączkowe i chude mięso. Zrezygnujmy przy tym z dużej ilość cukru, soli i tłuszczów nasyconych, a także wysoko przetworzonych artykułów spożywczych.

 

3. Sok z cytryny to bardzo dobry sposób na rozpoczęcie każdego dnia. Zaleca się pić rano na czczo szklankę letniej wody z sokiem wyciśniętym z jednej cytryny. Ten prosty sposób pomaga odkwasić i jednocześnie wzmocnić organizm. Cytryny są bogatym źródłem bioflawonoidów, które pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie systemu odpornościowego, dzięki czemu chronią organizm przed czynnikami zewnętrznymi w postaci różnych drobnoustrojów.

 

4. Dzienna dawka jogurtu naturalnego jest świetnym sposobem na uzupełnienie probiotyków naszej flory bakteryjnej. Najlepiej zjeść go na śniadanie lub na deser. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to by jogurt zawierał żywe kultury bakterii. To probiotyki, które są bakteriami stymulującymi komórki odpornościowe w układzie trawiennym.

 

5. Kolejnym naturalnym sposobem na wzmocnienie osłabionego organizmu jest lampka czerwonego wytrawnego wina, którą zaleca się pić codziennie do obiadu. Jak wykazują badania 100 ml dobrej jakości wina może pozytywnie wpływać na funkcjonowanie układu odpornościowego, a także chronić organizm przed nowotworami i chorobami serca. Przy czym pamiętajmy, że już dwie lampki wina mogą przynieść negatywny wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Dlatego z niczym nie należy przesadzać.

 

6. Proteiny są dobre na odporność. Proteiny to inaczej białka a ich podstawowym budulcem są aminokwasy, to z nich składają się wszystkie komórki. Organizm człowieka nie ma zdolności do magazynowania białek, dlatego też tak bardzo ważne jest ich regularne spożywanie. Przy czym należy zadbać o wartościowe źródło białka, a takimi są m.in.: ryby, owoce morza, drób, jajka, nasiona roślin strączkowych, produkty sojowe, spirulina, zielone warzywa liściaste i wodorosty morskie.

 

7. Żelazo też jest dobre na odporność, ponieważ jest to minerał, który bierze udział w procesie powstawania białych krwinek i przeciwciał. Dlatego zwróćmy uwagę na to, żeby spożywać takie produkty, które pomogą nam go uzupełnić w naturalny sposób, bez konieczności suplementacji. Najlepsze źródła żelaza w pożywieniu to: chude czerwone mięso, podroby, tłuste ryby morskie, jajka, orzechy, produkty pełnoziarniste, suszone owoce, zielone warzywa liściaste.

 

8. Prozdrowotne właściwości czosnku znane były już od dawien dawna. Stymuluje układ limfatyczny do produkcji białych krwinek, które odgrywają bardzo ważną rolę w zwalczaniu różnego typu infekcji. Nie bez znaczenia przy tym jest również to, że czosnek jest bogatym źródłem siarki, alicyny i siarczki.

 

9. Jednym z najbardziej wartościowych źródeł kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie. Ich spożywanie zalecane jest osobom, które chcą wzmocnić organizm i poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego. Kwasy omega-3 występują w głównej mierze w tłustych rybach, w tym przede wszystkim w: makreli, sardynkach, łososiu, pstrągu i tuńczyku.

 

Gdy już zadbasz o swoją odporność, pamiętaj o tym, by przyjrzeć się dobrze swojemu ciału. Wiosna to dobry moment, by zadbać o zdrowie. Jeśli czujesz, że po zimie gorzej widzisz, a twój wzrok się rozmywa – koniecznie umów się na wizytę do okulisty.