Rozmowa z fizjoterapeutą - aktywny senior

 

Těšín Medic Clinic: Z wiekiem ciało zmienia się i starzeje. Co robić, aby utrzymać je w dobrej formie?

Natalia Maśnik: Okres starzenia się to okres utraty rezerw życiowych organizmu. Pomyślne starzenie to proces powolny, wolny od chorób przewlekłych, z zachowaną sprawnością i aktywnością społeczną. Niestety nie jesteśmy w stanie zatrzymać procesu starzenia, ale możemy go przede wszystkim nie przyśpieszać. Co to znaczy? Aby utrzymać dobrą kondycję ciała oraz minimalizować predyspozycję do pojawienia się chorób, należy unikać złych nawyków. Przede wszystkim będą to używki tj. alkohol, papierosy, duża ilość kawy przy braku nawadniania, ale także przetworzone jedzenie, słodycze, siedzący tryb życia, stres. Warto uświadomić sobie, jak w/w nawyki szkodzą naszemu zdrowiu oraz w jaki sposób wspomagać nasze ciało. Zalecany jest zdrowy tryb życia, który w skrócie można opisać tak: regularny sen trwający 7-9 h, dostarczanie organizmowi odpowiednią ilości wody (30 ml/ kg masy ciała = około 2 litry przy 60 kg), różnorodne posiłki o stałych porach. Warto zapoznać się z najnowszą piramidą żywieniową, przedstawioną przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Rekomenduje on przede wszystkim aktywność fizyczną, na którą powinniśmy poświęcić przynajmniej 30-45 minut dziennie.

TMC: Czy są jakieś sposoby, aby dbać o delikatną skórę wokół oczu? Jak ją zabezpieczać i jak chronić?
NM: Skóra wokół oczu jest rzeczywiście cieńsza, dlatego należy używać kosmetyków odpowiednich do pielęgnacji tej strefy. Pojawiające się zmarszczki mimiczne są często odzwierciedleniem naszego uśmiechu, więc nie powinniśmy patrzeń na nie zbyt krytycznie :). Jednakże warto unikać rozciągania skóry w tej okolicy. Kobiety powinny wykonywać demakijaż dolnej okolicy oczu od zewnętrznego kącika oczu do wewnętrznego. Dodatkowo unikajmy zbytniego przeciążenia wzroku przed monitorem, mrużenia oczu czytając przy nieodpowiednim naświetleniu czy wskutek mocnego słońca. W okresie letnim warto zaopatrzyć się w dobrej jakości okulary przeciwsłoneczne. Domowym sposobem na dbanie o okolicę oczu są okłady z rumianku, z plasterków ogórka czy masaż kostką lodu.

 

TMC: Jaki typ masażu wybrać będąc osobą aktywną po 50/60 roku życia?

NM: W tej kwestii warto zaufać profesjonalistom. Każdy masaż jest dobierany indywidualnie do potrzeb oraz do istniejących przeciwwskazań. Przykładowo osoba zdrowa może skorzystać z mocniejszych technik masażu, zaś jeżeli istnieją problemy z układem krążenia, stosuję techniki delikatne, relaksacyjne. Dobrym zabiegiem jest drenaż limfatyczny, który wspomaga wiele procesów biologicznych, a jest bardzo bezpieczną techniką. Przy wielu przeciwwskazaniach polecam masaże głowy, dłoni i stóp.

 

TMC: Wiele osób po 60 roku życia skarży się na problemy ze wzrokiem i często ma diagnozowaną zaćmę. Czy jest to przeszkoda do aktywnego trybu życia? Czy warto jednak zdecydować się na zabieg i wrócić do formy?
NM: Badania naukowe wskazują, że aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy. Jednakże, kiedy została już zdiagnozowana, warto porozmawiać jaką aktywność możemy wykonywać z lekarzem prowadzącym. Jeżeli zmiany są duże, prawdopodobnie pacjent może poddać się operacji. O tym, kiedy po zabiegu można zacząć stopniową aktywność fizyczną, decyduję lekarz.
Przy różnych wadach wzroku, warto zapoznać się z terapiami tj. joga oczu, metoda Batesa, Akasha.
W każdym przypadku unikamy sportów siłowych oraz kontaktowych. Dyscypliny, w których mamy dwóch zawodników pozostających w bliskim kontakcie oraz niektóre sporty grupowe, mogą prowadzić do częstych kolizji. Warto rozpocząć aktywność fizyczną od spacerów, marszu ze specjalnymi kijami nordic walking oraz ćwiczeń ogólnousprawniających. Jeżeli nigdy nie ćwiczyliśmy, będzie bezpieczniej zwrócić się o pomoc fizjoterapeuty w ułożeniu indywidualnego programu aktywności do wykonywania w domu.
Zalety aktywności fizycznej:
- poprawa zdrowia ogólnego,
- wydajniejsza praca serca,
- zwiększenie pojemności życiowej płuc,
- polepszenie procesów trawienia,
- zwiększenie ukrwienia mózgu, powstawanie połączeń nerwowych,
- poszerzenie zakresu ruchu w stawach, zwiększenie elastyczności kości oraz siły i wytrzymałości mięśni,
- spowolnienie procesów starzenia się,
- regulacja ciśnienie krwi,
- doskonała profilaktyka chorób układu krążenia, trawiennego, urazów, depresji, demencji starczej oraz wielu innych dysfunkcji.
Jako fizjoterapeuta rekomenduje, aby w każdym wieku odnaleźć dla siebie bezpieczną aktywnością fizyczną. Pozwoli to na bycie silniejszym, zdrowszym oraz szczęśliwszym.

 

Natalia Maśnik 1

Natalia Maśnik - masażysta, fizjoterapeuta, kosmetolog z dziesięcioletnim doświadczeniem w branży zdrowia i urody. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończyła wiele kursów zawodowych oraz pracowała w Polsce i za granicą. Autorka bloga Wirtualny Gabinet https://www.facebook.com/wirtualnygabinet/

http://wirtualnygabinet.weebly.com.