Joga dla oczu

Co to jest joga oczu?

Jak możemy zadbać o oczy, aby służyły nam przez długie lata? Jedną z metod, która może w tym pomóc, jest joga oczu. Inaczej mówiąc są to ćwiczenia relaksacyjne dla oczu. Codziennie wykonywanie takich ćwiczeń oczu, może pomóc poprawić wzrok i utrzymać go w dobrej formie przez lata. Czy warto stosować jogę oczu? Tak, bo jest to proste i nie potrzeba do tego żadnych przyrządów.


Pamiętajmy jednak, że w przypadku poważnych schorzeń oczu takich jak np. zaćma, same ćwiczenia nie wystarczą. Konieczny jest kontakt z okulistą i jedynym sposobem na odzyskanie dobrego wzroku jest operacja. Więcej o zabiegu piszemy na naszej stronie.


Jak zacząć ćwiczenie swoich oczu?


Podczas codziennych obowiązków, często zapominamy, jak ważne są dla nas oczy. Zmęczenie lub silny stres zwykle wpływają na pogorszenie widzenia. Nagle zaczynamy gorzej widzieć, pojawiają się przed oczyma plamy, obraz robi się niewyraźni i zamazany, zaczynamy marszczyć czoło i wytężać wzrok mrużąc przy tym oczy. Długotrwałe napięcie mięśni oczu powoduje, że się męczą i gorzej spełniają swoje funkcje.

 

Już prawie sto lat temu amerykański okulista William H. Bates odkrył, że wady wzroku często są spowodowane złymi nawykami, nadwyrężeniem i napięciem oczu. Stworzył wizjonetykę, czyli ćwiczenia relaksujące oczy. Dzięki wykonywaniu określonych ćwiczeń odprężających mięśnie oczu, niektóre wady wzroku tj. krótko- i dalekowzroczność czy zez, można wręcz korygować. Dlatego osoby, które mają z tym problem, powinny poświęcić czas na rozluźnianie oczu i umysłu, który w procesie widzenia odgrywa znaczącą rolę.

 

Zalety wykonywania jogi oczu:

• Systematycznie wykonywane ćwiczenia oczu mogą zmniejszyć niektóre wady wzroku nawet o 20%!
• Gimnastykę można robić w dowolnym miejscu, np. w trakcie kilkuminutowej przerwy w pracy, a nawet podczas jazdy autobusem.
• Ważne jest, by ćwiczenia były systematycznie powtarzane każdego dnia.

 

Od czego zacząć?
• Usiądź wygodnie i odpręż się.
• Weź kilka głębszych oddechów i postaraj się rozluźnić mięśnie karku.
• Zadbaj o jakiś miły dla Ciebie widok - kojącą zieleń w domu lub za oknem.
• Jeśli nosisz okulary lub soczewki, zdejmij je na czas ćwiczeń.
• Ćwiczenia najlepiej wykonywać 2 razy dziennie.

 

Ćwiczenie 1. Prosto w słońce

Zamknij oczy i patrz prosto w słońce. Można też do tego użyć lampki biurowej, wtedy ustawiamy ją prosto na oczy. Powoli poruszaj głową: w górę i w dół, w prawo i w lewo tak, aby promienie słoneczne lub światło lampki padały na twarz ze wszystkich stron. Kontynuuj przez około 2 minuty.

 

Ćwiczenie 2. Kropka na ścianie

Przyklej na ścianie, na wysokości oczu, dużą, czarną kropkę (o średnicy 5 cm). Stań w odległości ok. metra od niej. Patrz na nią, głęboko oddychając. Gdy zauważysz, że kropka zaczyna się w środku rozjaśniać, a wokół niej powstaje biała otoczka – przenieś wzrok na ścianę. Powinna się na niej „pojawić" biała kropka (odpowiednik tej czarnej, naklejonej).


Ćwiczenie 3. Masaż kciukami

Zamknij oczy, palcami masuj zamknięte gałki oczne. Masuj je delikatnie, z wyczuciem. Staraj się rozmasować oczy ze wszystkich stron. Po 2 minutach przejdź do kolejnego ćwiczenia.

 

Ćwiczenie 4. Palming, czyli zasłanianie

Usiądź przy stole i zasłoń oczy dłońmi tak, aby gałki oczne znalazły się w środku dłoni. Przy otwartych oczach powinno być zupełnie ciemno. Zamknij oczy i obserwuj czerń przed oczami. Jeżeli masz rozluźnione oczy – to będzie to jednolita czerń. Jeżeli nie, to zobaczysz świetliste prążki, kolory i ruchy świateł. Nie rób nic na siłę, jedynie obserwuj to, co widzisz.

 

Ćwiczenie 5. Nieskończoność

Relaksuj oko wodząc wzrokiem po obwodzie znaku nieskończoności. Ważne, aby rozpocząć od lewej dolnej części ósemki i prowadzić wzrok do skrzyżowania linii, kierując go ku górnej części w prawo.

 

Ćwiczenie 6. Prawo i lewo

Zamknij powieki i rozluźnij mięśnie czoła. Powoli przesuwaj oczy w prawo aż, poczujesz napięcie mięśni gałki ocznej. Przez chwilę utrzymuj to napięcie. Powtórz przesuwając oczy w lewo. Cały cykl powtórz pięć razy. Ćwicz wolno, dokładnie wykonując ruchy gałkami ocznymi. Powtórz 8 razy.

 

Ćwiczenie 7. Mruganie

Intensywnie mrugaj przez ok. minutę. Dzięki temu wzmacnisz mięśnie oczu.

 

Ćwiczenie 8: Zaciskanie powiek

Weź głęboki oddech i zamknij oczy. Napnij mięśnie twarzy i szyi. Zaciśnij mocno szczęki. Wstrzymaj oddech na kilka sekund, zaciskając mocno powieki. Zrób szybki wydech, jednocześnie otwierając oczy i wytrzeszczając je. Otwórz również szeroko usta, wydając głośne westchnienie. Powtórz trzy razy.

 

Ćwiczenie 9. Blisko i daleko

Patrz na przedmiot położony daleko, a potem na inny leżący blisko. Powtórz to kilka razy. Potem zrób parę ruchów gałką oczną (głowa pozostaje w tym samym miejscu). Popatrz najpierw w górę, potem w dół, w prawo i w lewo. Powtarzaj kilka razy.